Alla inlägg under januari 2010

Av Elisabet - 31 januari 2010 22:09

Idag körde vi uppletande med träningskompisen Gillis samt ett spår. Dessvärre hade det kommit lite mer snö under natten, så det var lite för djupt för honom att spåra - han har ju lite kortare ben än vad jag har. På uppletandet har han dock blivit en riktigt "fena" för han kommer med föremålet hela vägen till matte.

 





Själv släppte jag mina föremål strax före avlämning, men husse kunde till slut få mig att ta upp så att det gick för honom att ta emot.


 

























 


Jag fick beröm för mitt spår idag! Ca 8 grader kallt och ungefär 30 cm snö. Vinklar och ett självkorsande spår blev det idag. Dessutom låg ute på pass med kameran en bit ifrån spåret, men jag kollade bara lite, innan jag vinklade upp och fortsatte mitt spårande.

 



















Av Elisabet - 30 januari 2010 22:00

Idag har vi tränat både lydnad och ingångar med föremål hemma. Läggande respektive ställande under gång börjar fungera bra liksom fjärrdirigera "sitt" och "ligg" på ett par meters avstånd.

Minisök med bärande och avlämnde av föremål är dock fokus - och det går faktiskt bättre för varje dag. Vi ska ut och köra en uppletanderuta imorgon, så vi får se hur långt vi verkligen kommit då.

Av Elisabet - 24 januari 2010 15:40

Vi har fortastt träna på att hämta föremål och bära dem ända fram till föraren, med strävan efter att få honom att lämna dem med munnen och inte lägga dem på golvet.


Hittills denna helg har vi kört 4 x 4 föremål och det går allt bättre. Idag fick jag ta alla fyra sakerna ur munnen på honom, även om jag behövde uppmana honom att plocka upp några av dem först.


 


Sedan gick vi ut på promenad längs en å i närheten. Här visade Nappe på god förighet och var bitvis riktigt uppmärksam - och just här vankades det inte ens bulle!


Vi upptäckte en del färska spår av bäver längs ån, så det fanns en del nya och spännande dofter att ta in.


 

Av Elisabet - 23 januari 2010 15:45

Gick ut i naturreservatet Järvafältet vid lunchtid på lördagen för att få njuta av det fina vädret, laga lunch på stormkök och spåra med Nappe.


 


Vi gick ut en dryg km från parkeringen, hade Nappe i midjebälte med expanderlina och gjorde bas ute i skogen. Därifrån lade vi sedan ett spår på ca 300 m. Knappt knädjup snö som mest, men det blev lite pulsning. Nappe var helt tyst medan jag lade ut spåret, så jag höll på att inte upptäcka basen på väg tillbaka. Jag gick i princip i en fyrkant runt platsen vi valt som bas.


 


Efter ca 45 min liggetid var det dags för husse att sela på Nappe spårselen och börja. Det gick utmärkt. Han höll spåret perfekt och markerade alla föremål utom ett, som han dock gick rakt över. Flera gånger både korsade vi och gick vi i viltspår, men han klarade av det alldeles utmärkt. Grillkorv var belöningen för dagen.


Nappe är fortfarande lite orolig i basen, även om någon är kvar med honom, så han tuggade en del på grenar han drog ner från närliggande träd. Vi valde att låta honom hållas för att låta det minska ner av sig själv ju mer han växer på sig. Han är ju ändå bara knappt 10 månader.

Av Elisabet - 20 januari 2010 21:19

Nappe är inne i könsmognadsperioden som gör att i princip ingen kommunikation från oss vuxna går fram. Enkelt uttryckt är det "snopp-och-tutte" - och i hela huvudet!


Idag undersökte han en snödriva inifrån, som en mullvad ungefär, för att lukta efter någon läcker tidigare besökare. Han gjorde det inte tvärs igenom snödrivan utan längs med.


Vi mötte då en familj med två små barn, varav det ena på ca 3 år, sa: Mamma, vad gör hunden? Jag kunde inte säga "det undrar jag också", utan fick hålla god min med att "han luktar efter något".


Det är inte utan att man känner sig lite maktlös, men det ska väl bli bättre hoppas vi.  

Av Elisabet - 18 januari 2010 19:19

Nappe har sedan vi hämtade honom inte varit särskilt road av att bära föremål. Han gör det ibland och korta stunder, men han kommer inte till oss med saker för att t ex kampa eller så. Vi trodde att det kanske skulle komma efterhand som han blev lite äldre, men vi har ännu inte märkt någon större skillnad.


När vi prövat uppletande har Nappe inte haft några problem med att varken springa ut i rutan, leta föremål, hitta föremål eller att fatta om han kommer utanför rutan. Det vi behöver träna på är dock att bära föremålet ända tillbaka till föraren. Den enda gång han gjort det hittills var den allra första gången, men då blev jag så glad att han kanske blev häpen av allt beröm. Därför tränar vi detta med ingångar separat och gör det inledningsvis inomhus.


Idag blev det 5 x 3 letaövningar och nu bär han nästan ända fram. Idag körde vi med klicker för att belöna medan han fortfarande har föremålet i munnen, och det var en ny variant vi prövade. Får se om det får några effekter. Vissa gånger släpper han föremålet en halvmeter innan föraren och puffar sedan fram det med nosen, som bollvallning ungefär, och det ser lite komiskt ut. Vi kämpar nu på med denna ingångsträning till det fungerar ordentligt och fram till dess kommer vi bara att köra uppletande ute någon gång emellanåt.

Av Elisabet - 17 januari 2010 15:04

Träning m kompisen Gillis, 10 mån. (Dansk svensk gårdshund.)

Vi värmde upp med uppletande av föremål, i korrdor ca 5 x 25 m.

Här är jag precis inför första sökslaget:


 


Vinterspårning

Ca 300 m i skog med snötäcke 1-3 dm, -2 grader kallt, svag vind.

3 föremål lagda ovanpå burk m blötmat.

Spårade i lina med 4-10 m lång lina.

 


Resultat:

Bra fokusering men inte för ivrig. Tog vinklar bra men avvek en gång från spåret för att nosa på ett lårben av något djur. Tog därefter upp det snabbt igen. Påvisade föremålen tydligt men stod upp (vi vill ju helst att han ska lägga sig eller sätta sig).

Av Elisabet - 17 januari 2010 14:46

Nu har vi äntligen tagit oss i kragen och skapat en blogg, där vi kan ventilera hur det går för vår valp Nappe.


Han är ju egentligen inte så liten längre, född 090331, så på nyårsafton blev han 9 månader. Uppfödare är Force Galaxies Kennel i Gråbo, en bit öster om Göteborg. Rasen är Australian Shepherd, en medelstor och arbesvillig ras, lämplig för vallning och bruksarbete.



Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards