Direktlänk till inlägg 9 juni 2011

Rallylydnadskurs - avancerad nivå

Av Elisabet - 9 juni 2011 23:01

Igår var vi på rallylydnadskurs igen. Då vra det dags att backa i fotposition, backa framifrån, skicka framåt över hincder samt att träna på flera skyltar i sekvens. 50/50 arbete på höger resp vänster sida, så nu gäller det att man är tydlig mot hunden. Inte så svåra skyltar som de som behöver spegelvändas dock... Vi körde också "honnören", alltså sittande/liggande nos mot nos eller vid sidan i koppel medan någon anna kör banan. Det gick kanon!


Att skicka över hinder gick utmärkt. Det gäller bara att man är raketsnabb för att hinna ifatt honom och upp i höjd med honom - det går ruskigt fort trots att han startar från sittande.


Backat har vi gjort lite grand, men mest något enstaka steg. Nu v ar det lite svårt att få honom att bakca rakt. Hade lite svårt att få Nappe att hålla sig intill min vänstersida efter att jag trampat honom, men det fanns ju mycket annat att träna på. Annars var han duktig över lag. Det är mest jag som behöver träna mig på att vara stringent i mitt viftande med händerna så att Nappe verkligen fattar vad jag vill.


När vi körde banan så ville han helt plötsligt utforska två leksaker på åttans frestelser - nu kommer "belöningen" för att vi försökt att arbeta upp hans lek- och kamplust! Stundtals hade han inte ögonkontakt med föraren och där behöver vi hitta en strategi för att bloi bättre! Sak kolla med Susann...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisabet - 12 december 2013 00:22

Ett par dagar med vila eftet dagis.  Kampar vid varje hämtning och nu drar han ordentligt bakåt med tyngdpunktsförskjutning. Kan också kasta med flätan om han leker själv. Vilade lite på sängen hemma. ..     ...

Av Elisabet - 12 december 2013 00:22

Ett par dagar med vila eftet dagis.  Kampar vid varje hämtning och nu drar han ordentligt bakåt med tyngdpunktsförskjutning. Kan också kasta med flätan om han leker själv. Vilade lite på sängen hemma. ..     ...

Av Elisabet - 9 december 2013 22:43

Nu när det är kallt, snöigt och ruggigt är det skänt att träna inomhus. Tack var matten på golvet i köket är det nu lättare att träna både den nya "ringdans" och sidogång nos mot nos på planka. I torsdgas var han med inne en stor del av tiden på min ...

Av Elisabet - 3 december 2013 20:49


Körde idag ett pass på klubben. Nappe ville knappt gå och rasta trots att det var direkt efter jobb & dagis. Började med några detaljer till freestylen - och uppfann då ett nytt moment! "Ringdans". Namnsatte det till och med idag eftersom det flöt på...

Av Elisabet - 1 december 2013 20:19


I helgen startade vi upp lite mer fokuserad träning, efter att vi haft en periods vila. Inomhus har vi fokuserat på detaljer i freestylen, som låga backningar, bugningar, kängusättande från ligg och åttan runt benen. Jag har försökt att minska på hjä...

Ovido - Quiz & Flashcards