Alla inlägg den 16 februari 2011

Av Elisabet - 16 februari 2011 11:15

Denna kväll satt husse i möte så matte körde hela träningen själv. Vi inledde med lite linförighet och övergick sedan i fritt följ. I drygt 30 minuter var vi helt ensamma på träningsplanen, så jag jobbade mycket med Nappe okopplad.


Under det fria följet körde vi både läggande och ställande under gång samt sättande under gång fast med något mer stöd. Alla varianterna gick bra. Sidförflyttning höger likaså. Det som inte var lika bra som vanligt var gående bakåt, där Nappe tog skutt istället.


Jag introducerade tasstarget i samand med hoppet, men det märks att Nappe tycker att hoppet är laddat. Hn blev väldigt skutg så fort vi närmade os hindret, så där har han kvartående oroskänslor. Vi ska fortsätta att jobba med dt i kravlös form. Nu lade jag tasstargeten på bortsidan av hindret, visade Nappe ett alternativ att hoppas över från gående, varefter han själv gick direkt bort till targeten. Där belönade jag rikligt och seda körde vi momentet 5-6 ggr. Det var bara första gången han sprang bredvid hindret, så vi uppfyllde 80-20-regeln. Någon gång fick Nappe sätta sig efte kommando, men fokus blir ännu att han ska hoppa över och ta sig bort till targeten.


Jag använde mig mycket av avståndsbelöning under täningen denna gång. Vi har olika sorters godbitar i en groddburk, en sådan med en massa hål i det trattformade locket. På så sätt känner Nappe lätt lukten men kan ändå lätt komma åt en dos godis på egen hand. Han hanterar verkligen detta med avståndsbelöningen bra och han stal inte godis en enda gång.


Jagställde ut koner till en ruta, utan tasstarget, medan vi körde hoppet. När jag sedan rörde mig i den riktningen visade jag Nappe ett armtecken mot rutan och han sprang in direkt. Han nosade någon gång på ett par koner men han ställer sig på kommande - och står kvar!!! Här är avståndsbelöningen guld värd! Jag körde rutan från flera olika håll, men från korta avstånd, ett par meter skulle jag tro.


Därefter körde vi framförgående. Ca 20 meter med koner och riktningskäppar med godishållare. Nappe är så oerhört laddad när han fattat att det är framförgående på gång, så han galopperar iväg nu. När vi återupptog denna träning i julas (efter allt fokus på tävlingslydnaden) så gick han ju knappt ut alls, så nu har vi fått en rejäl motivation. Nu ska vi bara klara av att dämpa den så att hastigheten blir lagom. Kanske kan avståndsbelöning koma till användning även här, för nu måste jag börja plocka bort riktningskonerna. Ska kolla efter träningstips på detta.


Vid det här läget hade vi fått sällskap på planen och vi körde fritt följ medan Diva körde rutan med sin matte. Jag passade också på att köra några inkallningar, men när jag först gick ifrån Nappe då så kom han efter mig direkt. Då blev det tydligen lite för jobbigt för att sitta kvar själv. Han kom dock direkt till mig och sprang inte iväg till Diva. Bra framsteg! Jag satte tillbaka honom på utgångspunkten och sedan backade jag iväg från honom. Då gick det bättre. han kommer med mycket god fart och accepterade både godis- och kampbelöning.


Som avslutning körde vi en platsliggning tillsammans med Diva och Donna. Jag använda avståndsbelöning bakom hunden, kopplade loss och ställde mig sedan på ca 6 m avstånd. Vi körde ca 1,5 minut och han låg jättefint hela tiden. Visserligen åt han lite snö och nosade någon gång, men han ändrade inte position.


Efteråt kopllade vi av lite i klubbstugan, där Nappe kunde äta sin mat, kela med andra förare och inbjuda till lite lek med "schäfertanterna" Donna och Diva.


Sammanfattningsvis en mycket bar träning på ca 45 minuter effektiv tid!

Ovido - Quiz & Flashcards